Transilvanija 2. deo: Avantura Transfagarašan – ne gledaj dole!

avantura transfagarašan © According to Kristina

Kao što sam najavila u prvom delu svog prvog putopisa iz Transilvanije, ostala sam dužna jednu priču iz ovih krajeva. Ova će biti malo drugačija: bez fotografija arhitekture, ali sa dobrom dozom ukusa i uzbuđenja. Krećemo u avanturu Transfagarašan!

Moje interesovanje za Rumuniju je, što je najčudnije, nije nastalo na mom putovanju u Temišvar, već na  putovanju u Budimpeštu, kada sam saznala neke zanimljive informacije o vezi između Mađarske i Rumunije. Nakon toga sam provela sate istražujući šta sve ima da se vidi u toj Rumuniji. Dosta informacija sam saznala i na Instagramu, naročito na profilu Tourist in Romania. Tako nekako mi je i Transfagarašan zapao za oko. O čemu se zapravo radi?

Šta je Transfagarašan

Transfagarašam (Transfăgărășan) je put. I to ne običan put, to je “Najbolji put na svetu”, kako ga je proglasila ekipa BBC-jeve emisije “Top Gear”. Ovaj put, sa zvaničnom oznakom DN7C je smešten u Karpatima u Rumuniji i drugi je po visini u ovoj zemlji, nakon Transalpine (DN67C).

Ime Transfagarašan znači “između/preko Fagaraša”, najviše planine u južnim Karpatima u Rumuniji. Njegova 2 najviša vrha su Moldoveanu (2.544m) i Neogiu (2-535m), i upravo između njih ide ozloglašeni Transfagarašan.

Pogled na Karpate © According to Kristina
Pogled na Karpate

Zašto ozloglašeni? Izgrađen je 70-ih godina XX veka po naredbi Nikolaja Čaušeskua, rumunskog komuništičkog vođe, kao odgovor na invaziju Sovjetskog Saveza na Čehoslovačku. Namera je bila da Transfagarašan služi kao vojni put za bekstvo i zato je strateški postavljen u planinama tako da povezuje 2 istorijske oblasti u Rumuniji: Transilvaniju i Valačiju.

Gradnja ovog puta stajala je mnogo novca, ali i drugih žrtava: ljudskih. Zvanični podaci tvrde da je umrlo 40 ljudi, kao i da je za razbijanje planina potrošeno 6.520 tona dinamita.

Put je dug 90km i penje se do visine od čak  2.042m. Na njegovom kraju nalazi se jezero Balea, a tu vas čeka i gomila trgovaca i ugostitelja, ali idemo redom.

Pogledajte kako je ekipa iz emisije “Top Gear” doživela ovaj put:

Put napred – to je jedini smer!

Na put smo krenuli nakon doručka i jutarnjeg obilaska Sibinja. Bila sam veoma nestrpljiva da vidim ono zbog čega sam prvenstveno i pošla na ovaj put. Putovali smo par sati i ja prosto nisam mogla da dočekam. Imali smo sreće: dan je bio vedar, a temperatura optimalna. Dok sam se pripremala za put na Transfagarašan čitala sam da vrhu ume da bude prilično hladno, pa sam se u skladu sa tim i obukla.

Pregurasmo nekako put od Sibinja, kad su pre nama krenule da se naziru planine. Uključili smo se na Transfagarašan. Zvuči kao kliše i tupava fraza, ali zaista vas ništa ne može pripremiti na ono što ćete videti, bar po ovakvom danu: nepregledne površine pod četinarima, netaknuta priroda oko puta, izvori vode i planinski mini-vodopadi, provalija “presvučena” zelenim somotom od drveća i brda svuda oko vas. Dobrodošli na Karpate!

S obzirom na vijugavu prirodu ovog puta, prizori su smenjivali u zavisnosti od toga na kojoj ste krivini: čas ste gledali naniže – na jele i put koji ste prešli, čas na vodopade i ono što vas čeka dalje u Karpatima. Kao osoba koja mnogo voli prirodu, poželela sam da mogu fotoaparatom da uhvatim svaki detalj, iako sam znala da je to nemoguće. Fotografije koje ćete videti u sklopu ovog teksta nisu ni blizu onog kako sve to izgleda uživo.

Pogled na Transfagarašan © According to Kristina
Pogled na Transfagarašana

Zbog velike gužve (iako je bila nedelja), poslednju deonicu puta prešli smo peške. Napolju je bilo sveže, a vazduh čist i razbuđujući, pa mi nije bilo teško da se penjem (mogu tome da zahvalim na mojoj genetici iz Zapadne Srbije). Kada smo se konačno popeli gore, pogled je bio neverovatan, ali tu nije kraj avanture.

Planinski raj: Karpati, jezero Balea, jedan dobar langoš sa sirom i neizbežan odžak-kolač

A na vrhu – planinska oaza: restoran, tezge sa suvenirima, kiosci sa brzom ali tradicionalnom hranom, prodavci slatkiša i kristala i naravno – jezero! I sve vrvi od ljudi, ali ne toliko da vam postane neprijatno od gužve. Rekla bih – prava mera gužve!

Nisam znala gde bih pre. Postoji žičara koja je sjajna opcija, ali moj saputnik nije ljubitelj visine pa sam to ostavila za sledeći put. Od vodiča sam dobila preporuku da se popnem na neki od vidikovaca, što sam i uradila. Pažnja: na nekim od vidikovaca će vam naplatiti da se popnete, ali ima i poneki besplatan. Da citiram vodiča: “Čitavo mesto je jedan veliki vidikovac”, pa ne morate nigde da se dodatno penjete.

Transfagarašan  © According to Kristina
Transfagarašan

Kako smo imali u planu puta da se zadržimo ovde neko vreme, morali smo nešto i da pojedemo, pa smo se odlučili za vruć langoš sa sirom (Langoși cu brânză). S ozbirom na to da sam propustila da probam ovaj lokalni specijalitet kada sam bila u Sentandreji, ideja je bila da to nadoknadim ovde. Priču o ovom jelu pročitajte na mojoj objavi na Instagramu, a reći ću vam da ima ukus kao naše lepinjice (mekike).

Langoš sa sirom © According to Kristina
Langoš sa sirom

Od slatkiša rešili smo da se počastimo sa po jednim odžak-kolačem (Kürtőskalács) i odabrali smo da ga pojedemo tik uz Balea jezero (Bâlea Lac). Priču o kolaču možete čitati u mom putopisu iz Sentandreje, a ja ću pokušati da vam prenesem lepotu ovog jezera.

Reč je o glečerskom jezeru na planini Fagaraš, prosečne dubine 11,35 m, ali ne želim da vam ne dosađujem geografijom. Ovo neveliko ali šarmantno jezero idealna je lokacija za neki izlet ili romantičnu šetnju, a o njegovoj fotogeničnosti i da ne pričamo! Kraj njega sam se zadržala neko vreme, taman dok sam pojela svoj kolač. Okolina je stvarno predivna za razgledanje i mogu da kažem da sam baš odmorila oči.

Balea jezero © According to Kristina
Balea jezero

Nakon nekoliko sati provedenih ovde, bilo je vreme i da se krene. Sa ovog mesta ponela sam nezaboravne uspomene, ali i neke suvenire.

Najbolje iz Rumunije

Na kraju ovog putovanja mogla sam da zaključim da sam tek “zagrebala” ispod površine priče o ovoj zemlji. Toliko ima mesta koje želim da posetim i toliko tajni Rumunije koje želim da otkrijem. U planu mi je da u ovoj zemlji posetim: Bukurešt, Bran, Konstancu, Kluž-Napoku i Turnu-Severin, ali idemo redom.

Priroda Rumunije © According to Kristina
Priroda Rumunije

Dok se trudim da saznam više o kulturi i narodu Rumunije, naišla sam na tekst o rumunskoj gastronomiji. Meni najbolje deluje jelo mamaljiga, to mi je nekako blisko, a o čemu se tačno radi pročitajte na blogu Rokselanin kofer u tekstu Jesenji Ukus fest: Kušanje rumunskih delicija (recepti).

Sledeće što sam istraživala je rumunska narodna muzika, i nakon što sam preslušala neke pesme mogu da kažem da mi je omiljena ova od poznate rumunske pevačice:

Ako vas interesuje još putopisa iz Rumunije, dok ja ne obiđem sve što želim, možete dobre priče pronaći i na blogu Putovanja za svakoga, odakle se i ja često informišem. Još jednu priču o Transfagarašanu i utiske sa putovanja možete čitati i u tekstu Avantura Transfagarašan: Vozila sam se najlepšim putem na svetu

Još mojih putopisa:

Nadam se da vam se svideo ovaj osvrt na moje neobično putovanje. Dan kada sam prošla Transfagarašanom će mi ostati urezan u pamćenje zauvek, bez preterivanja. Jedini put kada sam ovoliko obraćala pažnju na prirodu je kada sam u prvom razredu gimnazije putovala “Šarganskom osmicom”. Priroda ume da stvori veličanstvena remek-dela, često čak i bolja nego čovek. Ostaje mi samo da vam preporučim da i vi prođete ovim putem, a vama ostaje samo da sačekate da se on otvori za prolaz, ako već nije.

Na ovo putovanje sam išla preko agencije Jungle Travel, ovaj tekst nije sponzorisan i sve je plaćeno mojim novcem,

Da li ste čuli za Transfagarašan? Da li biste prošli ovuda i da li biste u tom slučaju vi vozili? Pišite mi u komentaru!

Ukoliko vam je ovaj tekst bio uzbudljiv i zanimljiv, podelite ga sa prijateljima na društvenim mrežama ili pošaljite nekome kome mislite da će se svideti. Želite da budete u toku sa tekstovima? Prijavite se na moj Newsletter i periodično ću vam slati nove tekstove sa bloga. Hvala na čitanju!

Follow:
Kristina Vuković

Volim da putujem i da čitam knjige. Nekad i previše. Apsolventkinja Ekonomskog fakulteta u Beogradu, digitalni marketar po zanimanju. Dobrodošli na moj mali blog.

Find me on: Web | Twitter/X | Instagram | Facebook

Share:

2 Comments

1. 21/12/2018 / 23:45

Obožavam Rumuniju! Nudi toliko toga, pa i jednu ovakvu avanturu. Još nisam bila lično učesnik, ali stalno slušam ( i čitam) proče o ton Transfagarašanu. Moram ga posetiti uskoro 🙂

• 27/12/2018 / 22:35

Transfagarašan je sjajno mesto. Priroda + adrenalin = nema bolje od toga! Meni se baš svidelo a sigurna sam da će i tebi. Što se tiče Rumunije, ona je moja velika ljubav, tako da se potpuno razumemo 🙂 Hvala na komentaru!